Amennyiben jelzáloghitelt szeretne felvenni, az ingatlan finanszírozására, ez esetben igazolnia kell fizetőképességét. Ajánlott limit a nettó havi jövedleméhez viszonyítva általában 30-35 %. A jelzáloghitel kérelmezésénél a pénzintézetek általában a következőket veszik figyelembe:
- Munkaviszony stabilitása: ez határozza meg a hosszú távú adósság fizetési képességét.
- Éves jövedelem: fizetési szalagok/igazolások, vagy azzal egyenértékű dokumentumok.
- Hitelek történelme: a kliens történelmét vesszük irányadónak, például azt, nem törlesztett-e, vagy késedelemmel törlesztett-e... A pénzhivatalok a kliensektől megkövetelik a bank általi igazolás felmutatását, amelyen fel kell tüntetni a hitel történelmét, valamint információkat minden fennálló tartozásról, amelynek segítségével megállapítható, összkeresetéhez viszonyítva képes-e a kliens további adósságot elviselni.
- Vagyon: más ingatlanok, azon az ingatlanon kívül, amelyet az ügyfél meg szeretne vásárolni.
- Kezesek: más emberek, akik vállaják a hitel visszafizetését, ha a vevő nem lesz rá képes.
- További kiegészítő garanciák: megtakarítási számlák, nyugdíjrendszerek, befektetési portfóliók...
Amennyiben a vevő jogi személy (társaság), ez esetben az összes vállalati dokumentum (megfelelően aláírt és lepecsételt) benyújtása mellett, a pénzintézeteknek a követketőket kell tudniuk:
- Cég: Kft, holding társaság, Bt, Zrt, stb.
- A vállalkozás tevékenysége és tárgya: mivel foglalkozik a cég.
- A vállalkozás időtartama.
- Részvénytulajdonosok: ki a jogosult kapcsolattartó személy.
- Információk a cég pénzügyi helyzetéről: forgalom, nettó jövedelem az összes költség kifizetése után, körülbelüli profit, stb. A hitelművelethez elismerhető partnerek részéről személyes kezeskedés.
- Cégre írt vagyon, valamint az adósság összege.
Továbbá szükséges megadni:
- Alapszabály és felhatalmazás: megfelelően lefordított (bírósági fordító) és lepecsételt.
- Adó igazolás.
- Eredménykimutatás – az összes fél számára.
- A társaságra írt vagyon.
A más országokból származó cégeknél a legtöbb pénzügyi intézmény megköveteli, hogy a jelzáloghitel tulajdonosai magánszemélyek legyenek. Mivelhogy a társaság bármilyen tulajdonának zálogosítását a közigazgatási tanácsnak kell jóváhagynia, a jóváhagyást le kell fordítani és ellátni bélyegzővel. A rendelkezésre álló finanszírozás aránya a kliens származási helyétől függ, de semmi esetben nem lesz magasabb, mint a vételár 65-70 %-a.
A jelzáloghitellel kapcsolatos kezdeti költségek
A közjegyzői illetékek, bélyegilletékek, regisztrációs és adminisztratív díjak mellett a jelzáloghitel felvételével a következő költségek fizetendők:
- Ingatlan-értékbecslés: körülbelül 300,- EUR
- Jelzálog illeték: 1 – 2% között
- Lemondási illeték: a törvény által előírt
- Kötelező biztosítás: a törvény által előírt; csak a tűzbiztosítás kötelező, azonban néha a lakásbiztosítást és a hitelfedezeti biztosítást is igénylik.
- További termékek: kártyák, készpénz nélküli fizetések stb.
Jelzálog okiratok aláírása
Az okirat aláírása előtti első követelmény, hogy az ingatlan ki legyen fizetve, vagy a fennmaradó összeg megfelelő garanciával rendelkezzen. Az okiratok reggel kerülnek aláírásra (munkanap). Valamennyi félnek meg kell látogatni: a vevő (vagy adott esetben felhatalmazott képviselőt), az eladó felhatalmazott képviselőjét, fortdítót és a bank képviselőjét (amennyiben az ingatlanra jelzáloghitel van felvéve).